Verner Panton - Lampist.dk

Oplysning om danske lamper
Gå til indhold
Verner Panton

Verner Panton


V

Verner Panton

Verner Panton blev født den 13. Februar 1926 i Gamtofte på Fyn. Verner Panton blev uddannet på Odense Tekniske Skole og ved Kunstakademiet i perioden 1947–1951. På Kunstakademiet blev Panton bl.a. undervist af Poul Henningsen, og i 1950 blev Panton gift med Poul Henningsens datter, Tove Kemp, men blev dog skilt kort efter. Uden for akademiets mure mødte Panton i disse tidlige år to vigtige inspiratorer. Den første var PH, som var Pantons svigerfar i en periode, men PH og Panton fik med årene et nært venskab, der osgå betød at Panton med tiden blev taget i skole af lysmageren og ansporet til at sætte sig ind i lysteori. PH udtalte i 1961: "---han har et rigtigt instinkt for belysningen i rummet. Til dette instinkt hører en af de kostbareste fornemmelser, som de fleste moderne mennesker snart har tabt: sansen for mørket....."
Den anden var Arne Jacobsen, som Panton arbejdede for fra 1950 til 1952. Han åbnede sin egen tegnestue i 1955.
 
 

 
 

 
Verner Panton var modstandsmand under 2. Verdenskrig, i en militærgruppe i Bogense, som blandt andet modtog nedkastede våben.
 
 
I 1958 fik han lov til at indrette sin fars kro, Kom Igen-kro på Fyn. Som tilbygning til det traditionelle kro hus tegnede Verner Panton et rektangulær kasse, som han indrettede så vildt, at folk kom kørende langvejsfra for at opleve hans farveorgie. Rød og orange var allerede på det tidspunkt de gennemgående farver, ikke kun i møblerne, men også i de ansattes uniformer, i loftet hang Ufo-lamper, og på gulvet stod Krammerhus-stole. ”Den røde rubin” kaldte folk kroen, der slog Pantons navn fast som designer, der ønskede at gå sine helt egne veje.
 
Verner Panton var i hele sin karriere aktiv i både Danmark, men navnlig i udlandet. I 1961 flyttede Verner Panton fra Danmark, først til sydfrankrig og siden til Schweiz, hvor han fra en mere central placering i Basel også kunne samarbejde med de udenlandske producenter.
 
Verner Panton designede en mængde lamper, hvor han eksperimenterede med nye former og kraftige farver, og udnyttede de seneste nye materialer og produktionsmetoder, hvor særligt plastik var et af hans ynglings materialer.
 
Et af de mest ikoniske designs, som stadig kan ses, dog i en reduceret form, er Verner Pantons indretning af Spiegel-kantine i 1969 for forlaget Spiegels hovedkvarter. Da forlaget ikke kunne foretage strukturelle ændringer i den eksisterende bygning, ønskede man et individuelt og usædvanligt interiør, som skulle være designet af en kendt designer. Valget faldt på Verner Panton, der var kendt for sine ”psykedeliske” interiør af nye materialer. Da kantinen stod færdig i 1969 tiltrak designet sig opmærksomhed som nyskabende og moderne.
 
 
I 2011 flyttede Spiegel til et nyt forlag og donerede det sidste af kantinen til Kunst und Gewerbe Museet i Hamburg (Kunstindustrimuseet).  Det orangefarvede spiserum og snackbar blev omhyggeligt pakket ned og sat op igen på museet og oktober 2012 åbnede museet for denne nye installation.

 
 


 
 
I 1968 designede han sin kendte FlowerPot, der kom i 4 forskellige stærke farver, samt hvid og crom, forinden havde han designet Topan allerede i 1959, i 1964 Shelllampen, der blev præsenteret på messen i Frankfurt og skabte stor opmærksomhed. I 1969 kom VP Globe og 1971 Panthella, der også er et kendte ikoner. Globe pendlen blev egentlig designet til en møbelmesse i Tyskland i 1969, men først sat i produktion 7 år senere.
 
Broderen Ole Panton designede også lamper, bl.a. Seks-Tre pendlen, tegnet i midt- eller slutningen af 1960´erne og produceret hos Lyfa. Verner Panton arbejdede med belysningsdesign helt frem til sin død i 1998, men det er lamperne fra 1960èrne og 1970èrne, de fleste i dag forbinder med hans navn.

 Verner Panton døde den 5. September 1998 i København.

 
 Kilde:
              Panton af Ida Engholm og Anders Michelsen. Strandberg Publishing
Wikipidia
Danske lamper - 1920 til nu af Malene Lytken
Div. Lampekataloger
Websider
Tilbage til indhold