Nils Thorsson – Fajancekunstner og Keramiker

Tidligt liv og uddannelse

Nils Johan Thorvald Thorsson blev født den 24. oktober 1898 i Esløv, Skåne, men familien flyttede hurtigt til Danmark, hvor de bosatte sig i Valby. Han fik dansk indfødsret i 1910 og begyndte sin kunstneriske rejse i en ung alder. Som 14-årig blev han lærling på Aluminia-fabrikken under ledelse af Christian Joachim i 1912. Samtidig påbegyndte han sin uddannelse på Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor han studerede fra 1917 til 1923.

Karriere og eksperimenter

Nils Thorssons talent blev hurtigt bemærket, og i 1925 udstillede han en serie brogede fajancer (den såkaldte efterårsserie), som blev belønnet med en guldmedalje på verdensudstillingen i Paris. Denne anerkendelse satte ham på landkortet som en af de mest lovende keramiske kunstnere i Danmark.

Omkring 1930 begyndte Thorsson at arbejde med en modernisering af begitte- og sprøjteteknikken, hvilket banede vejen for en rationalisering af Aluminias produktion. Hans eksperimenterende tilgang gav ham stor frihed til at skabe unikke og nyskabende værker.

Thorsson blev kunstnerisk leder af Aluminia fra 1933 til 1969 og ledede stentøjsafdelingen på Den Kongelige Porcelænsfabrik fra 1949 til 1969. Udover sin rolle som leder underviste han også på Frederiksberg Tekniske Skole i årene 1930-1931.

I 1937 samarbejdede han med teknikere om at skabe “det industrialiserede Stel”, som kombinerede tekniske og æstetiske krav. Han var også ansvarlig for flere velkendte stel med smukke dekorationer som “Sonja”, “Solbrud” og “Jenny”.

Lamper og unikke dekorationer

Thorsson var ikke kun en mester i stel, men også i at designe smukke og funktionelle objekter som vaser, skåle og lamper. Han eksperimenterede med forskellige glasurer og keramiske teksturer, hvilket resulterede i værker af høj kunstnerisk værdi. Hans lamper, især i serien Baca, har et særligt udtryk og findes i mange varianter.

Hans motivverden spænder fra naturalistiske til abstrakte geometriske mønstre, som han udførte enten malet eller i relief. Den måde, han drejede sine krukker og indarbejdede dekorationer på, afslørede hans dygtighed og hans evne til at balancere form og dekoration. Thorssons arbejdet var dybt forankret i den ældgamle keramiske tradition og kultur, hvilket også ses i hans teknikker.

Senere år og anerkendelse

I 1969 ophørte Aluminia som selvstændig virksomhed, og en begrænset produktion fortsatte under Den Kongelige Porcelænsfabrik. Thorssons arbejde har i dag en varig indflydelse og er udstillet på flere prominente museer, herunder Designmuseet i København, Victoria & Albert Museum i London, og Nationalmuseet i Stockholm.

Udover guldmedaljen i Paris i 1925 modtog han også Æresdiplomer på verdensudstillingerne i Bruxelles i 1935 og Paris i 1937 for sit stentøj.

Død og arv

Nils Thorsson døde den 25. oktober 1975 i København, og han efterlod sig et betydningsfuldt aftryk på dansk og international keramikkunst. Hans arbejde er i dag stadig anerkendt og udstillet i mange af verdens mest prestigefyldte museer.

Kilde:

Wikipedia

Kunstindeks Danmark

Weilbachs Kunstnerleksikon

Scroll to Top